Proč je dnes všeobecné vzdělání na ústupu


AÄ se to mnohým lidem nebude zdát, ve skuteÄnosti je vÅ¡eobecné vzdÄ›lání důležitÄ›jší, než si myslíme. To by mÄ›li dobÅ™e vÄ›dÄ›t zvláštÄ› uÄitelé. Je tedy s podivem, že poÄet hodin vÄ›novaných tÄ›mto pÅ™edmÄ›tům na stÅ™edních odborných Å¡kolách i uÄiliÅ¡tích neustále klesá.

 

SamozÅ™ejmÄ› studenti se mohou ptát, na co jim bude například chemie, když studují ekonomickou Å¡kolu a chtÄ›jí se stát například úÄetními. ZkuÅ¡enosti vÅ¡ak ukazují, že zde nejde zdaleka jen o to, zda dané znalosti využijeme.

 

všeobecné předměty ve škole

 

Co si mnoho lidí totiž neuvÄ›domuje je fakt, že vÅ¡eobecné znalosti nám dávají zároveň pÅ™ehled o svÄ›tÄ› a porozumÄ›ní tomu, jak funguje. Není náhodou, že právÄ› lidé, kteří jich mají nejménÄ›, jsou nejÄastÄ›ji ochotni věřit teoriím například o tom, že oÄkování způsobuje autismus, a to rozhodnÄ› není žádoucí.

 

ProÄ tedy v souÄasnosti vidíme snížení zájmu o tento typ pÅ™edmÄ›tů nejen mezi studenty (u kterých se to dá pochopit – pro nÄ› je to pouze látka navíc, kterou se musí nauÄit), ale i mezi rodiÄi a studenty? OdpovÄ›Ä je, že vÄ›tÅ¡inÄ› z nich je to jednoduÅ¡e Å™eÄeno naprosto jedno. Nevěří totiž, že by toto rozhodnutí mÄ›lo až takový dopad.

 

maturitní Äepice

 

Ukazuje se vÅ¡ak, že tomu tak rozhodnÄ› není. A pravdou je, že se situace stává Äím dál vážnÄ›jší. Je tedy nejvyšší Äas s ní nÄ›jakým způsobem bojovat. To vÅ¡ak naráží na odpor prakticky na vÅ¡ech úrovních. Studenti nemají zájem, uÄitelé a rodiÄe to považují za zbyteÄnost a vláda má důležitÄ›jší problémy, které musí v souÄasné dobÄ› Å™eÅ¡it.

 

Bohužel se tedy zdá, že tomu tak bude i nadále. A důsledky můžeme vidÄ›t již dnes, kdy stále více lidí podléhá populismu a nejrůznÄ›jším výše zmínÄ›ným teoriím. Není pak divu, že tito lidé, když pak mají sami dÄ›ti, nemají příliÅ¡ zájem o to, aby se nÄ›Äemu takovému uÄily.

 

O tom, jaké budou koneÄné následky pro naÅ¡i spoleÄnost, lze prozatím pouze spekulovat. Již nyní je vÅ¡ak jasné, že nebudou zrovna pÄ›kné.